Eurobarometern. Dag 48

Jag blev uppringd av SIFO för någon vecka sedan. De ville att jag skulle delta i en undersökning, Eurobarometern, som jag slumpvis blivit utvald för. Det skulle vara en intervju på cirka en timme med frågor angående EU, samhällsfrågor och aktuell politik. Det är EU-kommissionens verktyg för att följa den allmänna opinionen i Europa. Det har gjorts regelbundet sedan 1974.

Så i fredags träffade jag en kille på bibliotekscafét här i Uppsala. Han hade en padda med alla frågorna, men jag fick inte läsa utan han skulle ställa dem till mig muntligen. I vissa fall fick jag se svarsalternativen på skärmen. Vissa var lätta att svara på, det var ingen tvekan att svara som jag står i olika frågor. Men en del frågor var helt omöjliga att svara på, till exempel om jag tycker att EU gör tillräckligt när det gäller jordbruksfrågor. Så en del vet inte blev det.

Det tråkigaste svaret att ge var på frågan om jag tycker vi är på väg åt rätt eller fel håll. Jag tycker tyvärr att vi är på väg åt helt fel håll med gränser som stängs för människor på flykt.

Resultaten från undersökningen publiceras på Eurobarometerns webbsida, och ibland rapporterar media om dem.

Det här inlägget postades i Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Eurobarometern. Dag 48

  1. miatankar skriver:

    Vad bra att du ställde upp på intervjun. Tror det är många som anser sig inte ha tid. Alltid intressant att läsa om resultaten i sådana här undersökningar, tycker jag.Inför valet var jag med i en panel som flera gånger under något år fick svara på frågor angående politiken… Spännande!

    Liked by 1 person

Kommentera

