Manligt klimakterium. Dag 43.

För någon vecka sedan skrev jag i ett inlägg om klimakteriet om mina vallningar och min mycket oregelbundna mens som jag trodde hade upphört, men som kom tillbaka. Jag har varit i klimakteriet några år nu och jag längtar tills det är över. Min blogg fick fler besökare än någonsin den dagen och jag förstod att många tycker att vi skulle behöva prata mer öppet om denna period i livet. Jag håller verkligen med. Själv fattade jag ingenting när jag fick mina första vallningar, jag trodde jag hade feber och sjukskrev mig från jobbet. Så visst hade jag behövt mer information och diskussion inför inträdet i klimakteriet.

Tack vare en av alla er läsare fick jag tips om en bok om klimakteriet.  Det är en antologi och den heter Hej klimakteriet. Lite vallningar har väl ingen dött av… Texter om livet kring 50. Redaktörer är Åsa Albinsson och Maria Fröjdh. Det är olika kända kvinnor som skriver om klimakteriet och åldrande ur olika perspektiv, samt lite faktatexter däremellan.

Rolig och mycket upplysande tycker jag texten var som handlade om ifall mannen eventuellt har ett klimakterium. Det hade jag nog inte direkt trott, men samtidigt så vet jag ju att min sambo iallafall har vallningar. Han brukar bli varm och dra av sig skjortan, klagandes och säga ”det är klimakteriet” mest på skoj. Men enligt författarna är det så att män i 50-60-årsåldern kan få symptom som vallningar beroende på nedgång av hormonet testosteron. De kan också få symptom som lägre uthållighet, nedstämdhet mm.  Så ‘klimakterium virile’ finns faktiskt.

Boken går att köpa i en apotekskedja. k3_2016_webb_3x2_klimakteriet_bok

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Manligt klimakterium. Dag 43.

  1. theresemabon skriver:

    På engelska heter ju klimakteriet menopause för kvinnor och andropause för män.
    Tack för ännu ett lysande inlägg!

    Liked by 1 person

Kommentera

