Skrivardrömmar. Dag 41. 

Jag har drömt om att skriva, om att bli författare ända sedan jag var barn. Det är en romantisk dröm samtidigt som jag mår bra av att uttrycka mig i text och sätta ord på mina känslor och tankar. 

Jag har gått några skrivarkurser tidigare och har anmält mig till en skrivarhelg i Skåne senare i vår. Det är roligt att få hjälp att utveckla mitt skrivande och umgås med likasinnade. 

Nu funderar jag på att söka in på en längre skrivarutbildning på någon folkhögskola till hösten. Det skulle vara på distans så att jag  mestadels kan jobba hemifrån. Jag har kollat på många skolors hemsidor och valt ut tre som verkar passa mig. När jag ska skriva det personliga ansökningsbrevet blir jag så nervös, vad kan jag berätta som får dem att anta mig?, har jag den skrivartalang som krävs?, eller är det helt meningslöst? Jag är kanske inte tillräckligt bra? Jag blir tveksam och känner mig osäker. 

Sedan läser jag en bra bok, eller en artikel om en intressant bok, och min lust att skriva på riktigt väcks igen. Det finns så mycket att skriva om, jag har många idéer till historier. 

I helgen läste jag denna jätteintressanta  artikel i DN. Det är en intervju med författaren Kate Zambreno, som forskat och skrivit om kvinnor i litteraturhistorien, under modernismen. Om kvinnor i skuggan av män, och med psykiatriska diagnoser som setts som orsaken till varför de skrev som de gjorde, om sina liv. Kvinnligt skrivande har setts som sämre än mäns, oftast självbiografiskt, mer privat. Även Kerstin Thorvall på 70-talet ansågs inte lika talangfull som exempelvis Ulf Lundell, som debuterade samma år. Och nu har Knausgård gjort det inne att skriva om sitt jag. Det behövdes en man för att skapa en trend, fast kvinnor alltid har skrivit så. Sådana historier ger mig också lust att skriva, att skriva som kvinna, kanske för kvinnor.   

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Frisk/sjuk, Skrivande och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skrivardrömmar. Dag 41. 

  1. Camilla skriver:

    Det finns ju distanskurser på olika högskolor också, i kreativt skrivande, fast jag vet inte hur de är i förhållande till folkhögskolornas kurser, de är kanske ganska lika.

    Liked by 1 person

  2. Christina Daun skriver:

    Det är riktigt Mona! Kämpa på så kommer det nog ut en hel del bra ord att publicera!

    Liked by 1 person

  3. Ping: Vi måste vara våra egna hjältinnor | En stund på jorden

Kommentera

