Tema romer. Dag 39. 

Idag är det Romernas nationaldag. För att hedra dem vill jag länka till några inlägg som jag skrivit som berör romer på olika sätt.

Jag skrev för ett par år sedan Om Katarina Taikon och boken om henne av Lawen Mohtadi, som låg till grund för filmen som kom förra året. Jag växte upp med böckerna om Katitzi och hon var min hjälte, här skrev jag om henne: Miriam och Katitzi och om boken av Maj-Gull Axelsson Miriams bok.

Jag har även personliga minnen: En annan tid. som handlar om ett romskt bröllop jag var på när jag var liten.

  
 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Minnesbilder, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tema romer. Dag 39. 

  1. lanclin skriver:

    Jag och min man pratade om anledningarna till att Romerna diskrimineras och behandlar så illa häromdagen. Vi kom fram till att vi inte visste så mycket om det men att det verkar helt galet! Jag ska nog ta och läsa på lite tror jag. Likaså om samerna…
    Linnea i Bayern

    Liked by 1 person

Kommentera

