Knoppar o kvistar. Dag 32. 

Jag är på landet igen. Det är en månad sedan sist och jag är ensam den här gången också. Det känns skönt att komma hit när vårsolen värmer. Jag hade bestämt mig, innan jag åkte hemifrån, för att helgens uppgift skulle bli att rensa i rabatterna, vårens knoppar måste ju hitta upp och få sol på sig. 

Så fort jag har satt på värmen i huset och stoppat in maten i kylskåpet tar jag på mig trädgårdshandskarna och letar fram redskapen. Jag börjar med att klippa ner fjolårets klätterväxter som hänger torra på sina klätterställningar. Det borde kanske ha gjorts i höstas, jag vet inte, men nu blir det fint mot husväggen. Första året vi var här kallade A. dem för klitoris, han kunde aldrig minnas namnet på växterna (klematis). En buske fick heta gonorré (rhododendron). 

Jag saknar honom och den tiden, nu när han inte mår bra. Vi njöt så av att vara här på landet, båda två. Vi jobbade helt olika. Han gick in för en uppgift med noggrannhet och uthållighet, en uppgift som han valt ut för att bättra på långsiktigheten i huset, tex. att olja in trappan. Jag är raka motsatsen, jag valde uppgifterna som gav resultat snabbt, tex. att möblera altanen och torka av utemöblerna. Jag vill kunna se resultat direkt, att det blir  snyggt på en gång, och det får inte ta längre tid än att jag orkar slutföra det innan min rygg strejkar. Vi kompletterar varann väl alltså. Jag hoppas att han snart får lust att vara här igen. 

Vår närmaste granne på landet brukar dock vara på plats, så även idag. Staffan är lite av en stalledräng, han går här och pysslar och verkar trivas med  ensamheten. Han är pensionär och bor i Norrtälje med sin fru, men han föredrar att vara för sig själv på landet, och pratar inte i onödan, men för oss är det tryggt med någon som har lite koll på vårt ställe även när vi inte åker hit på länge.

  
 

Det här inlägget postades i Känsloliv, Minnesbilder, Stakbron och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

