Arga barn. Dag 29.

Jag läste en artikel om arga barn idag. Den handlade om att ilska inte är farligt eller konstigt. En del barn har mer av den känslan än andra, precis som vuxna. Och bara man möter barnet med respekt så kan ilskan vara en bra kraft. Men möts ilskan med respektlöshet, till exempel att inte låtsas om den,  kan det ge konsekvenser för livet. ”Barn som får veta att deras vilja inte är viktig kan tappa bort den som vuxna”.

Jag var ibland väldigt arg när jag var liten. Jag smällde i dörrar och stampade i golvet. Jag sprang in på mitt rum, slängde igen dörren och var så rädd att pappa skulle komma efter alldeles rasande. Han kunde bli det ibland. Men det kom ingen. Jag blev ensam med min ilska och desperation. Jag minns hur jag låg på sängen och sparkade på en tavla som hängde på väggen, och jag hoppades att den skulle gå sönder så att glaset skulle skära sår i mina fötter.

När jag var vuxen och gick i terapi fick jag lära mig att ta hand om min ilska, jag förstod vad den kunde bero på och att den hade varit berättigad. Jag började kräva att få vara arg när jag kände mig så, och jag blev då mindre arg och kunde känna bättre exakt vad det var jag verkligen var arg på eller ledsen för. Fortfarande reagerar jag jättestarkt när man vill att jag ska ‘lägga locket på’ och ignorera mina känslor.

Som Lilla My sa: ”Om man är arg så är man arg. Man ska vara arg ibland, varenda knytt har rätt att vara ilsket…”

 

lilla_my_color

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Arga barn. Dag 29.

  1. Ping: Läsarfavoriter. Dag 99 | En stund på jorden

Kommentera

