Dieter. Dag 25.

Sedan jag var liten har jag förstått att man ska vara smal för att vara snygg. Min mamma tänkte alltid på vad hon åt, särskilt till vardags för att kunna unna sig godsaker på helgen. Hon berättade om hur hon blev knubbig som liten och började banta i tonåren. Första gången jag ville göra något åt min vikt, tror jag var 17, hjälpte min mamma mig genom att göra frukost till mig, nyttig men mättande. Det gick bra och jag tappade några kilon.

När jag hade fått barn och gått upp mycket under graviditeten provade jag på att banta med Viktväktarnas metod, genom att räkna ‘prickar’ på allt så lyckades jag gå ner cirka åtta kilo. Jag började träna samtidigt och det mådde jag bra av.

Nästa gång det var dags, efter att ha gått upp i vikt när jag började ett nytt jobb (stressen/spänningen gör att kroppen samlar på sig fett har jag läst), så provade jag GI-diet. Jag uteslöt alla snabba kolhydrater, pasta, bröd, potatis, ris samt allt socker, och lyckades gå ner 7,5 kilo på bara tre månader. Mathållningen passade mig, jag fick äta mig mätt av det jag tyckte bäst om, ost bl.a. Jag lyckades faktiskt hålla den målvikten i tre månader till, och sedan under det närmaste året endast gå upp lite av det jag gått ner.

Att jag går upp i vikt när jag börjar nya jobb, upptäckte jag igen för några år sedan. Ett stillasittande jobb dessutom gjorde inte saken bättre. Jag övervägde att börja äta enligt GI-dieten igen, men det kändes svårt eftersom jag ofta bjöds på lunch och alltså inte rådde över vad jag fick i mig. Mängden däremot kunde jag bestämma själv, så jag började med Viktväktarna igen. Nu fanns det en app som hjälpte mig att hålla ordning på ‘prickarna’ eller ‘pointsen’ som de kallades nu. Det gick bra för jag var motiverad, gick ner sju kilo på två månader. Alldeles för snabbt visade det sig senare, men jag ville se resultat.

Nu har jag gått upp igen. Väger mer än någonsin. Ok, jag är äldre, lite kan det förklara, men det senaste årets stress med nytt jobb som inte var bra och min sjukskrivning pga.  utmattning gjorde att jag ökade i vikt. Jag har funderat på vad jag ska göra åt det nu när jag mår bättre. Jag vill inte snabbanta, bara för att gå upp igen sedan, så jag försöker att tänka på vad jag äter, försöker äta mindre mängd och dricka mindre öl och vin. Hoppas på att orka, så att jag kan gå ner lite till sommaren.

Detta är en följetong, så tråkig. Men jag är så indoktrinerad, jag känner mig inte snygg om jag inte är lite smalare. Det måste vara ännu värre för unga idag, idealen blir ju bara smalare och pressen via sociala media ännu hårdare.  Hela samhället tycker att smal är bäst. Jag läste en klok krönika i UNT häromveckan:

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dieter. Dag 25.

  1. Ping: Nyttigheter. Dag 50. | En stund på jorden

  2. Ping: WW. Dag 55.  | En stund på jorden

  3. Ping: Bikiniångest. Dag 72.  | En stund på jorden

Kommentera

