Smärtsamt igenkännande i bra film. Dag 24.

Jag gick och såg den franska filmen Förförd, i original heter den Mon Roi vilket betyder min kung. Det var som att se mig själv och den relation jag var i mellan 28 och 40 års ålder. Jag har beskrivit den delvis i ett tidigare inlägg: En kärlekshistoria, eller inte…

Det var smärtsamt att se hur kvinnan fastnade i denna relation, precis som jag gjorde då. Jag kände igen så mycket i deras personligheter, både i hennes och hans, ‘kungens’, hur de agerade och reagerade. Deras relation gick genom samma faser som min och många händelser var så lika att det var skrämmande. Allt från den första passionen, till när han fick känna sig stor, stark och trygg genom att förminska henne, till hennes desperation när han manipulerade henne till att finnas kvar för honom på hans villkor. Även hennes försök till frigörande, två steg framåt, ett tillbaka, om och om igen, liknade min historia. Till slut lyckades jag dock släppa honom helt, med hjälp av större fysiskt avstånd, ny jobb-situation och bekräftelse från andra människor som stärkte mig. Precis som kvinnan i filmen. Men jag tyckte inte om slutet, det var för öppet för tolkningar. Ska hon lyckas hålla sig från honom? Det stod inte helt klart.

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

