Tack! Förlåt! Hjälp! Dag 22.

Har följt programmet Gifta vid första ögonkastet på Svt. En grupp experterpå relationer (en präst, en psykolog, en terapeut) har matchat ihop människor som de tror kan passa ihop. Paren träffades, gifte sig med varann direkt och sedan började de lära känna varann. Under hela serien har paren fått stöd av experterna, och de har behövt jobba med sig själva och med relationen. Det har varit spännande att följa och det känns som jag har lärt känna paren.

När sista avsnittet gick och det visade sig att inget av de tre paren valde att fortsätta vara gifta blev jag faktiskt besviken. Jag hade hoppats på de båda yngre paren, de verkade passa bra ihop och de har verkligen kämpat. De skulle kanske behöva mer tid istället för att tvingas ta beslut efter bara fyra veckor.Med det medelålders paret däremot blev det tidigt klart att de inte skulle fortsätta. Kvinnan försökte inte ens, tycker jag. Hon verkade bara vilja ha någon som skulle passa in i hennes liv, en ny attiralj.

Inga av paren har kontakt efter sex månader, inte heller från den första omgången av program som gick häromåret, läste jag någonstans (den omgången såg jag dock inte). Jag undrar vad experterna och producenterna tänker nu. De har ju misslyckats.  Programidén var från början helt galen tyckte jag, men det var intressant att titta eftersom det handlade om relationer och hur man hanterar sina rädslor, förhoppningar och känslor i förhållande till en annan person. Jag kunde känna igen mig i mycket. Flera av deltagarna har säkert utvecklats och lärt sig mycket om sig själva.

Ett klokt råd i slutet av serien från prästen: vid separation bör man säga tre ord: Tack! Förlåt! Hjälp! Tack för det goda som varit. Förlåt för det illa jag gjort. Hjälp mig, och dig, att gå vidare. Så har mina separationer aldrig sett ut, jag har tyvärr inte kunnat säga något av dessa tre ord, för jag har varit för uppfylld av starka känslor som sorg, ilska och övergivenhet.

IMG_1030

 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Tack! Förlåt! Hjälp! Dag 22.

  1. miatankar skriver:

    Jag har också sett programmen, du kanske har läst om dem i min blogg. Hur som helst så tycker jag och har tyckt hela tiden att idén är helt galen! Jag tror på att folk växer ihop under tiden de dejtar. Att kastas in i ett hem tillsammans med en okänd partner – ja det skulle i vart fall inte jag fixa oavsett om det fanns grundmöjligheter eller ej.

    Däremot tycker jag att relationsprogram, experternas råd, diskussioner…. det skulle de kunna göra program av utan att utsätta människor för sådana här experiment.

    Liked by 1 person

  2. lanclin skriver:

    Jag har läst en del om denna serie och blir onekligen sugen att klicka fram det på SvtPlay 🙂 Jag är inget fan av ”dejtingprogram” som Bonde söker fru och Ensam mamma söker men detta verkade vara något lite annat. Får nog ta och kolla 🙂
    /Linnea i Bayern

    Liked by 1 person

  3. angaho skriver:

    Kunde ju inte låta bli att kolla. Dålig idé, gulliga deltagare. Undrar hur de mår nu?

    Liked by 1 person

Kommentera

