En röd ros på mitt vänstra skulderblad. Dag 18.

För 25 år sedan var jag 25 år ung, mamma till Simon 1 år, gift men var inte säker på att jag var på rätt plats i livet. Jag försökte leva ett familjeliv, men mina känslor var jag ensam om. De bubblade under ytan och musik lockade fram dem. Jag var föräldraledig i Sundsvall där jag inte kände någon. Jag brukade lyssna på min musik och dansa ensam, eller med Simon i famnen, på dagarna.  Mina älsklingsartister, de sista LP-skivorna innan cd:n slog genom, var Lisa Nilsson (Himlen runt hörnet), Prince (Diamonds and Pearls), Lisa Stansfield (All Around the World, som dock kom ett par år innan) och Peter Lemarc (Sången de spelar när filmen är slut) förstås. På kvällarna när Simons pappa var hemma åkte jag och tränade aerobics, skön träning till musik som ofta slutade med stretching till min favoritlåt med Peter Lemarc: ”Evelina”.

Den låten blev en favorit då, och har fortsatt vara det alla dessa år. Vemodig, romantisk och full av längtan sa den allt jag kände då. Något fattades i mitt liv, jag visste inte vad, men det hade med känslor att göra… Jag bestämde mig för att, om jag någonsin skulle göra en tatuering, så skulle jag göra en ros som Evelina har i sången.

De senaste åren har jag tänkt på att göra denna tatuering, och har haft min 50-årsdag som något slags tidpunkt/-gräns. Så för ett par veckor sedan gjorde min son sin första tatuering, och då bestämde jag mig. Hans kompis, tatueraren, sa sig villig att göra en på mig också. Det blev också Simons 50-årspresent till mig – tack älskade bäste sonen! Och tack bäste tatueraren: Zashay på Narval Tattoo, se gärna hans Facebook-sida.

Och sist men inte minst: du måste lyssna på låten:

”Hej, Evelina. Har du kvar din röda ros, på ditt vänstra skulderblad? Väntar du ännu, precis som jag?”  Evelina – Peter Lemarc (liveinspelning från Nalen 2005).

IMG_1305

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

