Vara i nuet – del 2. Dag 17.

Jag har berättat förut om hur jag kopplar av med målarböcker, se Vara i nuet. Dag 10. Det är så lätt att släppa oroliga tankar och bara vara i nuet när jag färglägger. Min första målarbok innehöll mycket blommor och träd, jag har alltid älskat blommor med starka färger, så det var ett lätt val när jag skulle köpa en. En annan dag var jag tillbaka i bokhandeln för att köpa en pennvässare till mina färgpennor (tänk att jag gjort mig av med allt sådant!), och tittade då på alla olika målarböcker för vuxna. Jag fick lust att pröva en annorlunda, Watkins värld. Teckningar av kvinnor och saker fyllde sidorna och jag kände att det skulle bli en utmaning att måla människor.

Jag som alltid varit dålig på teckning, iallafall sedan jag började på högstadiet och fick en idiot till lärare som gav mig en etta i betyg. Hans pedagogik var att ge oss en uppgift och säga: ”Sätt igång”. Jag visste inte hur jag skulle göra, kunde inte komma igång. Jag trodde att jag var helt oduglig på att teckna och måla ända tills jag för ett par år sedan gick en helgkurs i Vedic Art, läs gärna om det här: Måleri – att våga!. Mina spärrar släppte iallafall. Och nu har jag börjat färglägga ansikten, kroppar. Det är så spännande att prova sig fram, försöka göra skuggor på ena sidan av ansiktet, färga håret i olika nyanser. Det spelar verkligen ingen roll hur resultatet blir, det är bara så roligt att göra något nytt!   

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Frisk/sjuk, HSP - om högkänslighet, Känsloliv och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

