Terapi och självhjälp. Dag 15.

”Vad är ditt mål med terapin?”, frågade läkaren min sambo. ”Den brukar funka bättre och ge mer effekt om man har ett tydligt mål att fokusera på”.

Tänker tillbaka på mina egna terapiperioder. Den senaste pågick ungefär två år, och handlade om mig och relationer. Jag gick till en terapeut med ett tydligt mål i sikte: att kunna leva i en kärleksrelation. Jag mådde ganska bra i allmänhet, men ville verkligen lära mig det. Efter en lång, destruktiv relation hade jag börjat må bra med mig själv och börjat nätdejta. Då upptäckte jag vissa mönster i mitt beteende och i vilka män jag träffade.  Jag var så trött på mig själv som gärna flydde ur relationer, och trött på att träffa ‘fel’ män som jag inte kunde slappna av med. Frustrationen över detta och en vilja att förändras fick mig att söka hjälp. Jag kände att livet var meningslöst om jag inte kunde fungera i tvåsamhet. Jag ville verkligen inte leva ensam längre.

Det blev många samtal, men också mycket läsande av böcker om relationer och psykologi. Jag skrev också ned mina tankar, funderade på min historia, mina relationer genom livet och hur jag betedde mig och reagerade i dem.  En hel höst stannade jag hemma på helgerna istället för att gå ut med kompisar eller dejta män. Jag läste, skrev, tänkte och kände efter. Jag umgicks bara med min hund och mig själv på min lediga tid. Den bok som hjälpte mig mest, och stärkte mitt jag, var Lär känna dig själv på djupet. Möt ditt inre barn av Marta Cullberg Weston. I den fanns många handfasta råd och tips på övningar som jag gjorde i min ensamhet. En annan var Hemligheten av Dan Josefsson och Egil Linge. 

Min målfokuserade terapi hjälpte mig en del med min utveckling, men minst lika mycket pågick hemma hos mig själv. Jag har alltid tänkt för mycket, det har jag fått höra från vissa partners, (att bearbeta information och reflektera på ett djupare plan är vanligt hos högkänsliga, läs mer här: om HSP),  men det hjälpte mig i min strävan att förändra mig och mitt liv.

larkannapadjupet

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Terapi och självhjälp. Dag 15.

  1. Ping: Behov av ensamhet. Dag 57.  | En stund på jorden

Kommentera

