Minnen i bokhyllan. Dag 12.

Nu när både jag och min sambo äntligen mår lite bättre efter lång tids sjukdomar, är det dags att ta tag i sådant som vi skulle ha gjort direkt efter att vi flyttade ihop i vår lägenhet i somras. Denna vecka har vi köpt och hängt upp gardiner, åkt iväg med sopor till återvinningsstationen och nu ska gäst-/arbetsrummet målas om, från babyblått till vitt. Rummet har under dessa sex månader använts som gästrum ibland, arbetsrum och ‘vara ifred’-rum. Det har även varit vårt extra sovrum när någon av oss varit för sjuk/stressad för att kunna somna i vår gemensamma säng. Enda felet med rummet har varit färgen på väggarna, familjen som bodde i lägenheten före oss hade en liten pojke och måste ha målat väggarna ljusblå på egen hand, för det är fläckvis babyblått även i taket.

Men eftersom vi inte målade om direkt när vi flyttade in så var vi tvungna att möblera rummet och även fylla bokhyllan med böcker. För var skulle de kära dyrgriparna annars stå? Nu har jag alltså tömt den bokhyllan igen. Varje gång jag flyttar eller möblerar om och jag måste flytta på mina böcker så fastnar jag. Jag hittar tillbaka till gamla böcker som jag inte läst eller tittat i på jättelänge. Hyllan i detta lilla extrarum fick ta hand om bland annat mina ärvda böcker. Jag samlar gärna på mig böcker från gamla släktingar. När vi har rensat och tömt hus efter någons död har jag inte hjärta att slänga eller lämna alla böcker till second hand. Och i min släkt har alla älskat böcker, tror jag.

Idag fastnade jag för min farmors böcker på franska. Hon och min farfar studerade franska på 1920-talet innan de gifte sig eftersom de skulle fara till Franska Ekvatorialafrika som missionärer.Farmor Ester (född 1895) åkte till Frankrike för att lära sig språket och arbetade ett år som ‘sällskapsdam’ i ett hus i Normandie, hos en madame Gide. Madame Gide var hustru till författaren André Gide, men de levde separerat vid tiden då Ester var där, (fakta om André Gide) Ester hade kvar brev från madame Gide, böcker och bilder från sin vistelse i huset strax utanför Etrétat ända till sin död 1994, och jag åkte dit en sommar för att se det med egna ögon. Det är en historia jag får berätta vid senare tillfälle.

Det känns så roligt att ha kvar dessa gamla böcker, snart 100 år, som min farmor läste och hade kvar i sin bokhylla hela sitt liv. När jag var ung läste jag också franska, och en del av dessa böcker fanns på litteraturlistan då, på 1980-talet.

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Minnen i bokhyllan. Dag 12.

  1. Ping: Var så stark så att ingenting kan störa din inre frid |

  2. angaho skriver:

    Nu har jag hittat din blogg här på WP också. Tack för intressant post. Böcker!

    Liked by 1 person

  3. Jennie skriver:

    Så roligt det måste vara att ha ett sådant arv i sin ägo! Vårda dem väl.. 🙂

    Liked by 1 person

  4. Ping: På resa i farmors fotspår. Dag 31. | En stund på jorden

  5. Ping: Släkthistoria. Dag 66.  | En stund på jorden

Kommentera

