Vara i nuet. Dag 10

Jag har ett och ett halvt otroligt stressigt år bakom mig. Jag brände nära på ut mig, blev sjukskriven i ett halvår, kände mig tvungen att säga upp mig för att må bättre, har stöttat min sjuke sambo mm. När allt snurrade i huvudet, alla problem och bekymmer, så kunde jag slappna av genom att lägga patiens i mobilen. Det var nästan som meditation, jag fokuserade bara på spelet och det blev en slags vila.

Men sedan upptäckte jag att det fanns målarböcker för vuxna! Jag som älskade att måla och färglägga som barn, var tvungen att prova detta. Jag skaffade en bok med mycket blommor, djur och natur att färglägga och ett gäng färgpennor. Åh, så skönt det är. Att sjunka ner i färgerna, målandet och se hur fint det blir. Jag släpper tankarna på allt annat för en stund och det mår jag bra av. Det är så enkelt också, inga krav på att vara duktig eller kreativ, jag får bara vara. Mindfulness kallas det också.

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, Känsloliv och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Vara i nuet. Dag 10

  1. miatankar skriver:

    Så vackert! Kul att du fann något som passar dig och ger dig avkoppling.

    Sagt upp dig från jobbet! Det låter tufft…

    Liked by 1 person

    • monasaw skriver:

      Ja, men det var ett lätt beslut när jobbet gjort mig sjuk. Fick ångest av att bara tänka på att gå tillbaka. Jag kände en sån lättnad och frihet när jag sagt upp mig. Men visst, jag hade aldrig kunnat göra det om jag fortfarande haft ansvar för barn etc.

      Liked by 1 person

  2. monasaw skriver:

    Jag fyller snart 50, se tidigare blogginlägg :-). Jag får a-kassa.

    Gilla

  3. Jag har också upptäckt målarböcker för vuxna som mindfullness. Jag lyssnar gärna på podd samtidigt! Heja dig som gick vidare från ett negativt jobb!

    Hälsningar Emma

    Liked by 1 person

  4. Ping: Vara i nuet – del 2. Dag 17. | En stund på jorden

Kommentera

