Blöta brallor och högkänslighet. Dag 9

Ett återkommande tema i min blogg har varit HSP – högkänslighet. Jag upptäckte för några år sedan denna beteckning, HSP, highly sensitive person, på något som är ett personlighetsdrag, inte en diagnos. Läs gärna tidigare inlägg här: Högkänslighet. #blogg100 /dag 53Högkänslighet del 2.  Allt stämde så väl in på mig och ju mer jag läste om det, desto säkrare blev jag. Det kunde förklara mycket av mina upplevelser både som barn och nu som vuxen. Genom att förstå och acceptera, och till och med uppskatta, detta personlighetsdrag hos mig har det blivit lättare och roligare att leva. Förut försökte jag vara på ett sätt som andra tyckte var rätt, men som blev så fel för mig. Nu förstod jag varför jag känt mig så annorlunda, och jag vågade bejaka min känsliga sida utan att tycka att jag var fel eller konstig, eller överkänslig, för det.

Men innan jag upptäckte att det finns något som kallas HSP, och innan jag började arbeta med mig själv för att hitta vem jag var och må bättre, så var jag oförstående inför fenomenet. Jag har en son (vuxen nu) som jag tror är HSP också, har jag förstått nu. När jag minns tillbaka till hans barndom och uppväxt kan jag se många saker som tyder på det.

Jag läste en artikel på webbplatsen Mirakelsmedjan idag, den påminde mig om när S. och jag var i Grekland, han var fem år, och vi hade precis satt oss för att äta middag på en restaurang då han råkade spilla ut sitt glas med läsk i knät. Han ville så gärna gå hem till hotellrummet och byta byxor, men jag försökte vifta bort det med att ”det var väl inte så farligt, det torkar snart”. Så fel av mig, förstår jag nu långt efter, men det var så jag hade blivit uppfostrad.  Läs gärna artikeln här:  Högkänslighet.

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Minnesbilder och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Blöta brallor och högkänslighet. Dag 9

  1. Leif Grytenius skriver:

    Visst är det lätt med facit i hand… fast jag kan trösta mig med att jag nu förstår mig själv och mina barn så mycket bättre 🙂

    Varmt tack för att du delar med dig av dina erfarenheter 🙂

    Ha de bäst
    Leif Grytenius

    Liked by 1 person

Kommentera

