Kvinnlig styrka. Dag 8. 

Idag är det internationella kvinnodagen. Bara idag?! Jag tycker att varje dag borde kvinnor uppmärksammas. Vi utgör halva befolkningen på vår jord, och många sliter och kämpar i det tysta. För sina barn, för sina hem, för sina män och familjer. Kvinnor och flickor drabbas också hårdast i krig, de våldtas och tillfångatas. De köps och säljs som varor, även i fredstid.

Och kvinnor intalas att de är svaga! Till och med en välutbildad kvinna, som klarat av att fly från IS i Mosul tillsammans med sina två döttrar hela vägen till Sverige, tror att hennes tårar, när hon pratar om sin man som blev kvar, betyder att hon är svag:

Tårarna fortsätter rinna. ”Förlåt mig, jag är inte så stark”, säger hon. Men hon skrattar till och säger tack när jag säger att många inte skulle hålla med henne. (UNT idag)

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/14760995/?claim=u6a8hyuf2wb”>Följ min blogg med Bloglovin</a>

 

Det här inlägget postades i Känsloliv, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

