Åldersnoja. Dag 7.

I sommar ska jag fylla 50 år. Det har känts jobbigt ganska länge, kanske sedan jag blev närmare femtio än fyrtio. Och det finns mycket att oroa sig för när man blir ”äldre”, förutom då det rent kroppsliga förfallet.

Jag är just nu arbetssökande. Jag vill gärna byta bransch och det verkar svårt. Kanske det beror en del på min ålder att det krävs fler inskickade ansökningar innan jag blir kallad på en intervju. Som Stefan Sauk säger:  ”vi kan väl för fan inte slänga all erfarenhet och kunskap på soptippen?”. Han tycker att vi driver en ungdomskult i Sverige, läs här: intervju med Stefan Sauk. Och det känns lite sorgligt att påminna mig själv om att jag inte är trettio längre, vilket jag får göra när jag tittar på vilka som arbetar i en del företag och organisationer som jag är intresserad av. Det är nya, kreativa, nyskapande platser som jag lockas av, men de verkar inte tro att en 50-åring kan bidra, för jag får inte ens ett svar på mina ansökningar.

En annan sorglig sak med att bli äldre är att man blir osynlig! Går man ut på restaurang/krogen en fredag- eller lördagkväll då det mest är folk mellan 18 och 35 där, behandlas man ibland som luft. Man får det sämsta bordet och servitörerna glömmer bort en efter en stund. Möter man en grupp 20-åringar på gatan ser de en inte ens, utan går rakt på så att jag måste kasta mig åt sidan för att inte bli nersprungen.

Men sedan första januari har jag slutat ha ångestnoja. Det är som om min hjärna ställde in sig på det oundvikliga när året för min 50-årsdag kom och nu accepterar hjärnan och jag faktum. Med rynkor, progressiva glasögon, tunnare hår och utslitna höfter kastar jag mig snart in i mitt nästa decennium.  Det ska bli spännande!

IMG_1145

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, Jobb, Känsloliv, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Åldersnoja. Dag 7.

  1. miatankar skriver:

    Med ålderns rätt (66 år) tar jag mig friheten att säga att har du bara hälsan så är livet ljuvligt i alla åldrar! Så länge kropp och knopp står oss bi finns det så mycket att upptäcka och testa om man är av den nyfikna sorten. Det räknar jag med att du är när du funderar på att byta bransch. 😉

    Lycka till!

    Liked by 1 person

  2. svantessonskan skriver:

    Kör hårt bara 👍🏻 Så blir det toppen.

    Liked by 1 person

  3. Camilla skriver:

    Jag fyller också 50 i år. Jag ska inte säga att jag har lidit, eller lider, av åldersnoja. Mer någon slags förvåning. Jag har svårt att associera det som är jag, med det som är min gammaldags (!) uppfattning om vad som är femtio. Men man är väl alltid lite efter 🙂

    Men en sak jag tycker är skönt, är den där osynligheten, i alla fall har jag inte upplevt något negativt av den. Än. Det är jätteskönt, en frihet utan dess like!

    Liked by 2 people

    • monasaw skriver:

      Tack för din kommentar! Jag kan hålla med om att osynligheten har sina fördelar. Jag har slutat bry mig om vad folk ska tycka, jag klär mig som jag vill och låter bli att sminka mig. Visst är det befriande! 😀

      Gilla

Kommentera

