Skrivande. Dag 6

IMG_0449.JPGI lördags gick det som en röd tråd genom tidningen. Utan att kunna utläsa det klart, kunde man nästan tro att det var ett temanummer tidningen planerat. Där var reportage, utdrag och recensioner av olika samlingar och antologier, alla skrivna av kvinnor/flickor.

Det började i kulturdelen, som ofta recenserar nya böcker på lördagar, där man kunde läsa om en antologi med berättelser av sexton kvinnor. De skildrar på olika sätt hur det var att vara nyanländ i Sverige och hur det är att vara svensk men ändå inte alltid accepteras som svensk.  Du kan läsa en av berättelserna här: om antologi. Jag blev nyfiken på resten av boken och deras berättelser. Jag gillar att få syn på Sverige och samhället genom andras ögon, andra saker blir tydliga än om jag och andra som är födda här berättar.

När jag kom till Stockholmsdelen hamnade jag i ”min” gamla skola: Hjulstaskolan. Så roligt att läsa om en författare som arbetar med elever i stadsdelen i ett skrivprojekt. Trots bristande språkkunskaper, de är alla nyanlända, uppmuntras eleverna att uttrycka känslor och berätta minnen genom orden. Du kan läsa om det här: elever på Hjulstaskolan skriver.

Ekonomidelen är den del jag läser minst, jag brukar bara bläddra förbi den. Men i lördagens tidning var det en artikel som fick mig att stanna till, ”Handelshögskolans ensamma kvinnor” var rubriken. Tio kvinnor, lärare och forskare, berättar i en antologi om hur de har upplevt högskolan som beskrivs som en manlig bastion. Mycket intressant läsning, det lilla jag fick ta del av genom artikeln, det är inte klokt hur sexistiskt och ojämställt det kan vara, fortfarande. Läs gärna själv: kvinnor på handelshögskolan.

Skrivande är fantastiskt! Både för den som skriver och för de som läser.

 

 

 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

