Respekt för Bodil. Dag 3.

Jag läser Bodil Malmstens loggböcker. Jag gillar stilen med korta betraktelser över livet, smått och stort, personligt och allmänt, text och bilder. Lite som en blogg, som min blogg försöker vara.  

”Varför är du så arg, Bodil Malmsten?” inleder hon ett inlägg. Hon vill sedan dementera det som många verkar tro om henne, att hon är så arg. Hon skriver att hon är lika mycket för som emot, och nämner både sådant som hon älskar och sådant som hon hatar. Jag känner så väl igen mig i slutraderna:

”Jag vill inte ha medhåll, jag vill ha – ja faktiskt, respekt. Och jag är inte arg, även om det händer.” 

Ja, respekt vill jag också ha, även när jag har en annan åsikt än du. 

  

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv, Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Respekt för Bodil. Dag 3.

  1. Ping: Sommarläsning | En stund på jorden

Kommentera

