Lugnet på landet. Dag 2.

Soligt men kallt. Tyst och stilla, det enda jag hör är det nya kylskåpet som mullrar då och då. Vårt landställe, en vinterbonad stuga , en plats där jag kan vila. Fast det fortfarande är vinter kvittrar fåglarna i träden, det ljudet kommer att bli så mycket starkare i vår. Talgoxe, blåmes, nötväcka, koltrast och hackspett hälsar mig när jag kliver ut på altanen. Men jag saknar svanfamiljen som brukar simma fram och tillbaka i ån nedanför tomten. De var fortfarande här i mitten av december då hösten dröjde sig kvar.

Det här stället har vi haft sedan våren 2014. Ni kan läsa om det under kategorin Stakbron, ex. här: mitt första inlägg om landet . Det var en stor grej för oss då, A. och jag hade känt varann mindre än tre år och bodde i olika städer. Vi brukade komma från varsitt håll på fredagarna och mötas i Norrtälje för att helghandla inför ett par dagar i stugan. Nu åker jag gärna hit ensam, just för att få vara helt ensam vilket är skönt ibland. Men för ett år sedan mådde jag inte bra. Jag hittade en anteckning som jag skrev i april förra året:

Jag känner mig iakttagen hela tiden. Minsta ljud gör att jag tittar ut för att se om det kommer någon. Alla kan ju se att jag är här, bilen står på parkeringen. Så jag måste vara beredd att vara social även om jag inte har lust. Jag kan inte gömma mig för världen, låtsas att jag inte finns. Här på landet känner jag mig mer påpassad än i stan. Jag kan inte slappna av helt, jag är lite på spänn nästan hela tiden. Nya ljud gör det svårt att somna. Det knäpper i elementen, i taket och träväggarna. 

Jag hade ett ständigt stresspåslag förra våren som utmynnade i fysiska symptom och utmattning i början av sommaren. Nu kan jag bättre njuta av lugnet, och det känns läkande. Det har varit ett mycket turbulent år, men mer om det senare.

 

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, Känsloliv, Stakbron och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

