Stress/avkoppling

Jag har inte skrivit på jättelänge, har velat men inte kunnat. Nu tror jag att jag kan, men vad ska jag skriva om, hur mycket vill jag berätta?

Ena stunden känner jag mig stark och pigg, varför går jag här? I nästa stund klappar hjärtat hårt och fort i bröstet, ”jag borde…”, ”måste jag inte…?”.  Hela augusti har gått utan så mycket att göra, att stressa för, men har jag återhämtat mig tillräckligt?

Det finns så mycket som lockar: filmer, utställningar, musik, restauranger mm. Det finns så mycket jag borde göra: prova yoga, börja gympa, röra på mig lite varje dag, laga nyttig mat, inreda vårt nya hem, bjuda hem familj och vänner. Alla dessa ”måsten” eller ”borden” och lockelser stör friden. Har svårt att koppla av, bara vara i nuet. Annonser och tips strömmar mot mig från tidningar, datorn, tv:n och skyltar mm. Det går inte att värja sig.

Utom på landet. Där hamnar jag i nuet så fort jag kliver ur bilen. Går stigen fram till huset medan jag tittar på träden, buskarna, blommorna. Ställer ner väskorna på altanen och tar vattenkannan för att vattna blommorna som inte fått så mycket regn på sig. Går och plockar döda blommor och blad, lyssnar efter fåglarna som inte är så många nu i slutet på sommaren. Undrar var de är? Inne i skogen kanske. I våras var de så många, olika sorter och storlekar.

På landet är det långt till närmsta skylt, närmsta affär, där finns bara få tv-kanaler och dålig uppkoppling till inter-net. Där finns ekar och björkar, rosor och höstanemon, fiskar i ån, och en tystnad som får mig att höra bruset i mitt huvud. Har jag tinnitus? Det brusar och brummar och ibland tjuter det i ena örat. Men det stör mig inte. På landet får jag ro att läsa romaner, lyssna på radiopratare och bara sitta och titta in i skogen. IMG_0754

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, Känsloliv, Stakbron och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

