Minnesord

IMG_0295

Igår begravdes min faster Inga. Jag höll ett kort tal vid minnesstunden i församlingshemmet. Inga var mycket aktiv i sin kyrka och hade många vänner där. Jag tror att mitt tal var det enda som inte nämnde gud. Det beskriver istället mina personliga minnen av henne som person, som min faster.

”Inga var min äldsta faster. Hon var Gunnels och min pappas storasyster. Min pappa dog redan för 20 år sedan. Gunnel är ensam kvar från den familjen nu. När jag var liten var jag då och då hos Inga i Västerås. Jag var kanske 6-8 år och trivdes hos henne. Det var ofta folk hemma hos Inga som hälsade på, ibland stora barnfamiljer, jag minns särskilt en stor romsk familj med flera barn, så jag hade lekkamrater.

Ett av mina tidigaste minnen är från när jag fick följa med Inga på en bröllopsfest. Det var ett romskt bröllop och jag hade aldrig sett så mycket färgstarka, vackra kläder eller varit bland så många glada människor. Det spelades musik och dansades, barn sprang omkring och lekte. Den festen gjorde ett starkt intryck på mig, och strax därefter började böckerna om Katitzi komma ut och jag läste och älskade berättelserna om den romska flickan. Hon hade det så tufft, men var ändå en stark individ som visste vad hon ville.

Inga, och även såklart min pappa, påverkade mycket min syn på människors lika värde, jag tror att jag och mina syskon lärde oss tidigt att erkänna alla slags människor, oavsett ursprung, som minst lika värdefulla som oss själva. Både Inga och min pappa njöt av att resa och träffa människor från jordens alla hörn.

Det fick jag göra hemma hos Inga, det fick jag även göra hemma i mitt eget hem genom min pappas alla affärskontakter. Det är nog inte så konstigt att jag själv kom att arbeta med människor från hela världen, som lärare i svenska som andraspråk och nu som chef för modersmålslärarna i Uppsala, ett jobb som Inga hade här i Västerås.

Jag minns en gång när jag var liten fick jag en present av Inga. Det var LP-skivan av musikalen Jesus Christ Superstar. Jag var bara åtta år och alldeles för liten för att förstå den. Men den låg bland mina skivor och när jag var i tonåren hittade jag den och lyssnade och läste texterna. Jag blev fascinerad och har varit förtjust sedan dess i musikaler.

För ett par år sedan när jag hälsade på Inga frågade jag om hon hade några böcker av Dag Hammarskjöld. Jag hade blivit nyfiken och ville läsa hans texter eftersom jag sedan länge tyckt om Backåkra, gården som Dag Hammarskjöld skaffade och lyckades göra till naturreservat på Österlen, denna del av Sverige som var så kär för Inga, liksom för alla i vår familj.

Inga hade flera böcker av och om Dag Hammarskjöld. Hans egen Vägmärken i originalutgåva från 1963 var den jag helst ville läsa. Ett litet stycke var förstruket med blyerts, bara ett hade Inga markerat – och jag skulle vilja läsa det nu:

”Vägen till insikt går icke genom tro. Först genom den insikt vi vinna i förföljandet av det innerstas flyende ljus nå vi fram till att fatta vad tro är. Hur många ha ej drivits ut i mörkret genom det tomma talet om tro som ett försanthållande.”

Bara en vecka efter Ingas bortgång, dog en känd poet, Tomas Tranströmer. Han var både stockholmare och västeråsare, och jag skulle vilja avsluta med en dikt av honom, ”Snö faller”:

Begravningarna kommer

tätare och tätare

som vägskyltarna

när man närmar sig en stad.

Tusentals människors blickar

i de långa skuggornas land.

En bro bygger sig

långsamt

rakt ut i rymden.

 

Tack!”

Det här inlägget postades i Känsloliv, Minnesbilder. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Minnesord

  1. Christina Daun skriver:

    Åh så bra skrivet Mona.

    Liked by 1 person

Kommentera

