Kris = utveckling

KRIS

1) brydsam situation (i vilken ett avgörande är att vänta); kritiskt stadium eller ödesdiger rubbning i någots utveckling eller fortbestånd o. d.; (med själslig strid, oro o. d. förbunden) avgörande eller genomgripande vändning i någons liv. (SAOB)

Jag har hört att kris betyder utveckling i sin ursprungliga betydelse. Jag slog upp ordet i Svenska Akademins Ordbok på nätet och det stämde. Själv kom jag in i någon sorts kris under hösten, ett kritiskt stadium i min relation med min särbo, då jag tvivlade på allt: på mig själv, på min relation, på livet och kärleken i allmänhet. Det händer mig lite då och då, särskilt på höstarna. Jag var ett kort tag övertygad om att jag inte klarade av att leva tillsammans med en annan människa, det hade gått åt skogen igen, och jag skulle ha det bättre (lättare) ensam. Jag var fylld av oro och själslig strid. Men för en gångs skull är jag tillsammans med en person som står kvar, och trots mina tvivel, rädslor och bergodalbanekänslor stannar han hos mig. Vi kom genom den perioden och ut på andra sidan. Det vände och så kändes förhållandet bättre än på länge. Jag tror att den krisen var ett avgörande eller en genomgripande vändning i mitt liv, för nu, några veckor senare, har jag kommit fram till att jag vill leva närmare, helst flytta ihop med honom.

Jag har haft en riktigt stor kris i mitt liv, som det tog flera år att komma genom och jag behövde professionell hjälp att hitta mig själv på andra sidan. Den typen är nog det vi oftast tänker på när vi pratar om livskriser. Men nu när jag känner efter så består mitt liv ofta av småkriser, som nu i höstas. Jag tror att det är mitt sätt att komma vidare, att utvecklas. Jag behöver nog vara i jobbiga situationer för att ta steg framåt, för att förändra mig. Och förändring och utveckling sker hela tiden för mig.  Det är väl det som är att leva!?

IMG_0295

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

