2014 – ups and downs

Jag fick från WordPress en sammanfattning av mitt bloggår, se nedan. Det var roligt att läsa eftersom 2014 var mitt första år som bloggare. Jag trodde inte att jag någonsin skulle skriva en blogg, men det visade sig att utmaningen att skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar passade perfekt för att släppa prestationsångesten och komma igång. Hela våren och sommaren njöt jag av skrivandet. I höst däremot, under blogg24-utmaningen, blev det mycket svårare. Jag kände inte att jag hade tid eller ro att komma på uppslag för inlägg så ofta. Det blev några minnesbilder, men sedan mycket utfyllnad.

Bloggandet kan vara en bild av mitt år i stort. Det började lugnt och bra, jag trivdes på jobbet på Skolverket, jag arbetade och levde i lagom takt för att må bra. Jag gjorde några roliga helgresor med familjemedlemmar under våren, och jag och min särbo skaffade en stuga på landet tillsammans. Våren och sommaren ägnades nästan all ledig tid till vårt gemensamma projekt på Rådmansö, vi njöt av naturen, tystnaden och lugnet. Den varma sommaren bidrog till mitt välmående. Jag hade tid till att reflektera, fundera och känna. I slutet av augusti förändrades det.
Jag visste att jobbet på Skolverket var tillfälligt och att jag skulle bli tvungen att hitta ett nytt arbete. Jag letade efter passande tjänster hela året, sökte flera som jag inte fick, men strax före semestern sökte och fick jag ett bra jobb inom mitt intresseområde i Uppsala. Jag började där i slutet på augusti. Att börja jobba i Uppsala innebar också ett närmande till min särbo, jag skulle börja bo hos honom vissa dagar när jag inte ville pendla. Det skulle bli ett steg vidare i vår relation.
Dessa fyra månader fram till jul har varit tunga. Jag har varit rejält sjuk fyra gånger och stannat hemma flera dagar från jobbet; jag har inte kunnat landa och slappna av hos min särbo som bor i en tvåa, och det har skapat konflikter mellan oss; och jag har tyckt pendlandet varit jobbigt. Jag har rest så mycket i veckorna att när helgen kommit ville jag inte åka till landet eller till gamla släktingar som behövde hjälp. Jag har bara velat åka hem till mig själv.
I morgon börjar ett nytt år. Tyvärr ser jag ingen förändring den närmaste tiden, så det känns tyvärr tungt. Jag vet dock att jag kan, och måste nog, ta tag i några nya ‘projekt’ för att väcka min gnista och livslust igen. Tex. planera en helgresa under våren och någon skrivarkurs vid Medelhavet längre fram. Sådant kan hjälpa mig att orka tills jag kan förändra vardagen till något bättre.

p>The WordPress.com stats helper monkeys prepared a 2014 annual report for this blog.

Here’s an excerpt:

A New York City subway train holds 1,200 people. This blog was viewed about 5,600 times in 2014. If it were a NYC subway train, it would take about 5 trips to carry that many people.

Click here to see the complete report.

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, Minnesbilder, Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

