Lucka 22 – njutningar av von Trier och Joe Cocker

Ensam hemma och ledig ett par veckor framåt gör att jag har tid att ägna mig åt sådant jag älskar: film, böcker och musik. Har tittat på en dvd som länge legat och väntat på mig i bokhyllan, Lars von Triers Nymphomaniac. Jag brukade älska hans filmer, särskilt Breaking the Waves, Dogville och Antichrist (från vilken en scen upprepas i denna film) var riktiga favoriter, men jag är inte riktigt lika förtjust längre. Melancholia orkade jag inte ens titta klart på, den var nog för sorglig. Jag tycker att von Trier är genial i sitt filmmakande men under den här långa Nymphomaniac, nästan fyra timmar, hann jag ändra mig flera gånger om vad jag tyckte om filmen. Jag tycker mig minnas att filmkritikerna hade delade åsikter om filmen också när den kom. En del tyckte att han var kvinnofientlig, andra tyckte tvärtom att han tog kvinnors parti. Och jag hann ha alla åsikterna innan filmen kom fram till sitt slut. Då tyckte jag att von Trier var tillbaka på kvinnornas sida efter mittenpartiet av filmen där huvudpersonen var lite för mycket offer. Klart sevärd dock, om man har tid. Med sluttexterna fick man låten Hey Joe, som leder mig vidare till 60-talsmusik.

Jag läste att Joe Cocker dött idag, bara 70 år gammal. Hans röst och känsla var unik. Det är så skönt att kunna lyssna på gamla låtar på You Tube. Jag gillar så mycket de gamla 60-talslåtarna han gjorde. Förresten är det musik från mitt födelsedecennium som är bäst, tycker jag. Den står sig mot mycket som kommit senare.

Lyssna på den här:

http://youtu.be/6eByMZJ9ueA

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Julblogg 2014 och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

