Dubbellucka 19 och 20 – slut på terminen.

Igår jobbade jag sista dagen före juluppehållet/-lovet. Lite jobb kommer jag ha att göra hemifrån, men jag ska även vara mycket ledig. Det ser jag fram emot. Hösten har varit lång, mörk och sjuklig. I tre omgångar har jag varit helt däckad med feber och förkylning och legat hemma flera dagar. Det har känts tungt att pendla nästan två timmar till jobbet, och svårt att inte komma hem till mitt eget varje kväll. Fyra månader har jag varit på mitt nya arbete och det känns bra på många sätt. Jag trivs med mina närmaste arbetskamrater och känner mig uppskattad av medarbetarna. Det händer saker i kommunen och vi står inför spännande förändringar i organisationen. Vi har ett viktigt uppdrag och jobbet känns verkligen meningsfullt. Men… för det finns såklart ett men. Det är för mycket administration, för många detaljer i olika system som måste hanteras. Jag hatar dessa tidsödande arbetsuppgifter som ingår i mitt jobb. Jag skulle vilja kunna koncentrera mig på kvalitet och utveckling, mer övergripande frågor. Sedan finns det andra detaljer på arbetsplatsen som stör, detaljer som är så små att de är löjliga, men vad de kan störa. Vi samsas med andra enheter på samma plan och delar kök och matsal med dem. Och frys. Ofta har vi bullar över när vi bjudit alla medarbetare på fika och de lägger vi i frysen till lämpligt tillfälle. Flera gånger denna höst har påsen öppnats och bullar tagits utan att vi märkt det. Ingen frågar oss, utan de verkar tro att det är allmän egendom trots att vi skrivit vår enhets namn tydligt på påsen. Tänk vad sådant trivialt kan irritera!

Idag vaknade jag till solsken. Det är så härligt att bo så högt att jag möts av solen även mitt i vintern. När dagarna är som kortast är det så skönt att ändå få se solen och himmelen de få timmar det är ljust.

IMG_0103

Det här inlägget postades i Julblogg 2014 och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

