Lucka 16 – mitt starkaste lärarminne

När jag jobbade som lärare på högstadiet i slutet av 90-talet och början på 2000-talet, fanns det främlingsfientlighet i luften och politiken, precis som nu. Det fanns ungdomar som var så kallade ”skin heads” som gärna hetsade mot invandrare. På skolan där jag arbetade hade vi några stycken. Jag undervisade bland annat i svenska i årskurs nio och hade ett gott samarbete med so-lärarna som undervisade om andra världskriget i denna årskurs. Fördelen med att undervisa i språk är att man kan använda nästa vilket innehåll som helst och det passar in i kursplanen. Medan eleverna på historielektionerna fick lära sig fakta om kriget, nazismen och förintelsen, läste vi på mina lektioner romaner som skildrade denna tid från olika perspektiv. Ibland hann vi bara med utdrag ur böcker, men en roman skulle alla elever läsa i sin helhet. De fick själva välja vilken.

Killen i klassen som varit skin head sedan han gick på mellanstadiet, men det senaste året försökt skärpa till sig och klara av skolarbetet, valde att läsa Ferenc Göndörs självbiografiska A-6171: ett judiskt levnadsöde. Veckan efter när jag träffade klassen igen berättade han om sin upplevelse. Han hade varit helt uppslukad av boken, kunde inte göra något annat förrän han hade läst ut den. Han var starkt engagerad i Ferenc’ öde, han berättade om en scen där pojken Ferenc straffades av nazisterna i lägret, och han hade verkligen levt sig in i situationen och tyckte att det varit så hemskt och orättvist. Det var så fantastiskt att lyssna på min elev när han berättade. Han sa att det var den första bok i hans liv som han läste ända till slutet.

Sådana stunder i klassrummet gör det värt mödan att vara lärare, meningsfullare jobb finns väl knappt. Jag hoppas och tror att min elev övergav den hatiska, främlingsfientliga livsstilen när han fortsatte vidare i livet.

Det här inlägget postades i Julblogg 2014, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

