Lucka 15 – julklappsrim med värme

Från min barndom och de tidiga tonåren har jag inte så många minnen av min pappa. Jag menar minnen av konkreta, verkliga händelser tillsammans med honom. Han var mycket frånvarande, reste mycket i sitt arbete och även när han var hemma var det mest mamma vi barn vände oss till. Jag vet inte hur mycket han egentligen deltog i familjeangelägenheter, det var nog mamma som skötte det mesta.

Men några minnen har jag av pappa, bland annat ett trevligt minne från jularna i vår familj. Kvällen före julafton brukade han, och vi barn som ville, skriva julklappsrim. Vi visste inte vad som fanns i varandras klappar, men vi hjälptes åt med rimmen, som kunde vara ordentliga nödrim när det behövdes. Pappa var avslappnad och glad. Jag minns dessa kvällar som varma och lekfulla. Rimmen och leken med ord kunde på något sätt förena oss alla, vi som så sällan annars hittade något att samlas kring.

Ett rim på en klapp minns jag när det lästes upp för mig på julaftonen, jag kunde omöjligt gissa vad det var i paketet. Det var en LP-box med hela operan Carmen. Operamusik lärde jag mig tycka om genom mina föräldrar, och speciellt av pappa som älskade tenoren Pavarotti och de italienska passionsfyllda operorna. Det är fortfarande dem jag tycker bäst om: Tosca, La Boheme ochTurandot.  Det är i år 20 år sedan pappa firade sin sista jul med oss.

pappa

pappa

Det här inlägget postades i Julblogg 2014, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

