Lucka 13 – Lucia då och nu

Luciadagen var alltid stämningsfylld när jag var barn och ung. Varje år ordnade vi luciatåg i skolan och självklart gick jag med som tärna. Bara en gång, när jag gick i tvåan, blev jag vald till lucia. Det var roligt att sjunga för alla föräldrar och senare även inför skolan.
När jag sedan fick barn var jag åskådare. Oj vad rörande det var att se de små sjunga samma sånger år efter år.
Ännu senare när jag blev skolledare njöt jag igen av varje luciadag. Mina elever utan samma gamla traditioner som vi äldre på skolan skapade alltid sin egen version av luciatåg med hemmagjorda dräkter.
Och nu läser jag om skolor som har både pojkar och flickor som lucia, och jag älskar när gammalt blandas med nytt. På det sättet kan vi bevara och samtidigt förnya. .

IMG_0342.JPG

Det här inlägget postades i Julblogg 2014, Minnesbilder, Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lucka 13 – Lucia då och nu

  1. Irja skriver:

    Vilken gullig tomte…tycker mig känna igen honom! Kram

    Gilla

Kommentera

