Lucka 8 – Mystisk post från Spanien och besökare.

Idag när jag kom hem hittade jag ett brev på golvet. Det såg ut som ett gammaldags privat brev, jag misstänkte först att det var ett julkort. Men det var något slags tiggarbrev, kanske ett så kallat ”nigeriabrev” som dök upp då och då förr i tiden. Det var skrivet av en person som sa sig vara advokat och hade arbetat för en släkting till mig, ”Late Mr. Brendon Säw”.  Han påstod att det fanns ett jättestort arv på 5 500 000 euros att hämta efter denna min släkting i Spanien där han hade levt fram till sin död i tsunamin 2006 (fel årtal!). Detta försök till att lura pengar av mig är skrämmande, tycker jag. Tänk ifall jag inte hade haft så bra koll på mina släktingar, döda som levande, tack vare min fasters släktforskning? Då hade jag kunnat känna mig lockad att skriva till ”advokaten” och då bli indragen i hans bedrägeri.

Är det den kommande julen som gör att man tror på människors godtrogenhet eller generositet? Ikväll knackade det på min dörr också. Försäljare från ett elbolag ville övertala mig att byta till deras. Jag minns inte ens när det kom en dörrförsäljare sist.

bild (6)

Det här inlägget postades i Julblogg 2014 och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

