Lucka 7 – med hopp om ungdomen trots suddig framtid.

Igår var jag hos min frisör och klippte håret. Jag går till samma tjej sedan ett par år tillbaka, det känns bra med henne som jag lärt känna och som tar hand om mitt hår på ett bra sätt. Jag skrev om mitt besök på salongen i september, då hon och jag diskuterade politik, se länk: Mitt val – allas val.

Igår frågade hon mig direkt hur jag hade röstat sist och vad jag tyckte om vad som händer nu. Hon berättade att efter vårt samtal sist, som skedde dagen före valet, hade hon gått hem och läst på om alla partier. Hon hade tänkt på det jag sa om att man behöver fundera på vilket samhälle vi vill ha. Sedan åkte hon med sin familj och röstade – rött! Nu var hon bekymrad över hur det ska gå, precis som jag själv är.

Jag blir skrämd av politiker som är så okunniga och empatilösa att de kan skriva en debattartikel och mena att flyktingar som inte har id-handlingar ljuger och missbrukar vår flyktingmottagning. Som tur var svarade svenska Amnesty International direkt och klargjorde fakta (DN igår). SD får vatten på sin kvarn av sådana inlägg.

Ska vi verkligen låta ett (nyfascistiskt) parti med 12% av väljarstödet styra i debatten och i riksdagen? Risken är stor att det blir samma sak efter nyvalet i mars. Dags för de största partierna att börja samarbeta. Jag tycker som Peter Wolodarski i dagens DN:

”De ledande partierna måste agera på ett sätt som tjänar – inte skadar – det gemensamma intresset.De behöver behandla varandra som de själva vill bli behandlade. Ord och handling kan inte vara olika saker. De måste agera i riksdagen på ett sätt som skapar förutsättningar för det de säger sig vilja åstadkomma – ett fungerande regeringsarbete.”

Jag har läst kloka saker av politiker: Fredrik Reinfeldt om flyktingmottagande och Bengt Westerberg om samarbete över blockgränsen till exempel. Och när jag pratar med unga människor, som min frisör, vågar jag ha lite hopp om framtiden, trots all politisk oro just nu och den suddiga framtiden.

bild (4)

 

 

Det här inlägget postades i Julblogg 2014, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

