Lucka 6 – alternativ jul för mig.

Första gången jag lyckades fly julfirandet hemma var jag 16 år. Jag hade längtat länge efter att ta mig till en varm plats där jag skulle strunta i konventionerna kring julen. Jag lyckades övertala mina föräldrar att låta mig få åka på en charterresa till Las Palmas med en kompis. Hon var tre år äldre, det kanske var det som gjorde att jag fick åka. Det blev lika lyckat som jag hade föreställt mig, vi festade, njöt av sol och värme och hade roligt utan att bry oss om att det var jul.
Jag upprepade julresan under tonåren, men sedan kom åren med barn så då firade jag traditionsenlig jul några år. Det kändes rätt och var mysigt när vi var på stora släktträffar. Efter skilsmässan kunde jag varannat år resa eller fira alternativ jul på annat sätt.
På senare år har jag haft turen att träffa någon som bryr sig lika lite om julen som jag. Vi har varit på Teneriffa två jular, det har varit så skönt. Men nu har vi ett gemensamt litet hus på landet och lusten att pynta och göra julfint har vaknat igen. Jag skulle vilja bjuda dit barnen och fira jul med dem.
Jag tror att det handlar om att jag vill göra det på mina villkor. Inte hos föräldrar där alla går in i gamla roller. Särskilt jag behöver vara där jag kan känna mig trygg och fri från förväntningar.

IMG_0345.JPG

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Julblogg 2014, Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

