En annan tid.

Jag har en faster som blivit väldigt gammal den sista tiden. Det känns sorgligt och det har fått mig att minnas. Jag var en del hos henne och hennes man i Västerås när jag var liten, i början på 1970-talet. De hade inga egna barn, så hon hade tid för mig när mina föräldrar var bortresta och behövde barnvakt. Hon hade även tid för andra människor, hennes hem var jämt öppet för vänner, kollegor, folk från kyrkan där hon var aktiv och barn i området. Ett av mina tidigaste minnen var upplevelsen av ett bröllop som hon tog med mig på. Jag var kanske fem-sex år, och det var ett romskt bröllop (zigenare, sa vi på den tiden). Jag minns människorna, kläderna, färgerna och musiken, allt finns i ett sammanblandat minne. Den festen gjorde ett starkt intryck på mig. Bara några få år senare började jag läsa böckerna om Katitzi, och hon blev min vän och hjälte.

Här är ett par bilder med mig och min faster, längst bak i gruppen på första bilden, och tillsammans hos en annan kär faster på den andra.

IMG_0294IMG_0295

 

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En annan tid.

  1. Ping: Tema romer. Dag 39.  | En stund på jorden

Kommentera

