Tro och musik – forts. tankar kring tro/icke-tro.

Jag åkte med min särbo till Umeå över helgen. Hans dotter går sista året på gymnasiet där, estetiskt program inriktning musik, och hennes skolkör skulle delta i en gospel-musikal.
Jag gillar ju soulmusik och den har sitt ursprung i gospel, det vet jag. Många duktiga sångare började sin karriär i kyrkan. Jag älskar Aretha Franklin och liknande artister och soulmusiken som kom på 60- och 70- talet. Jag har dock svårt för det kyrkliga, som jag skrev om i mitt förra inlägg. Samtidigt påverkar musik mig känslomässigt, jag blir gråtmild av barn som musicerar, och jag lyssnar gärna till favoritlåtar med Peter LeMarc när jag behöver gråta lite.

I Umeå slapp vi sitta i en kyrka för att se musikalen. Vi var i Aula Nordica på universitetsområdet och fick oss till livs en fantastisk föreställning. ”I have a dream-A gospel story” är en musikal om Martin Luther King, medborgarrättsrörelsen i USA och om människor som deltog i den. Ämnet var fängslande, jag är lite revolutionär i själ och hjärta, och musiken var medryckande. När flera hundra körmedlemmar tog i och sjöng kom tårarna. Jag blev så tagen av denna kraft, när många tillsammans sjunger så härlig musik vill jag bara gråta.Detta visste jag sedan förut, jag blev inte förvånad. Jag reagerade dock inte lika känslomässigt starkt när texterna var mer religiösa. Vissa scener var från en kyrka och det sjöngs mycket om gud, vilket gospel handlar om, det vet jag ju. Men så länge texterna handlar om kärlek i allmänhet eller om att stå upp för sina mänskliga rättigheter så älskar jag denna musik, men när det handlar mest om gud och tro tar jag automatiskt avstånd, obehagskänslor rör sig i magen på mig.

Jag försökte låta bli att bry mig om det religiösa i föreställningen och bara njuta av musiken, och jag lyckades ganska bra. Det var en härlig musikal. Jag får fortsätta fundera på vad det är med tro och kyrkan som ger mig sådana känslor av obehag.  Musikalen turnerar och tar med lokala körer på varje plats. Snart är det dags för Uppsala, se länk till artikel!

http://www.unt.se/kultur-noje/gospel-med-budskap-pa-ukk-3395033.aspx

 

 

 

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

