Tankar kring tro/icke-tro.

Jag råkade sätta på radion i morse mitt i en gudstjänst. Jag lät den vara på en stund eftersom någon pratade på engelska först, kanske Tutus dotter som är i Sverige i dagarna, men efter ett tag blev jag illa till mods och stängde av. Jag kände igen känslan från när jag var barn och gick en kort period i Kyrkans juniorer, jag kunde inte delta i bönen då, det kändes helt fel för mig.

Min särbo som är troende, men inte så aktiv, brukar fråga mig var jag fått min antipati ifrån, varför jag har så starkt motstånd mot religion och kyrkan. Så jag har haft anledning att fundera på det. Jag kan komma på situationer då ”kyrkan” gett mig obehagliga upplevelser, t.ex. vid ett bröllop i en pingstförsamling där pastorns ord var mycket obehagliga och jag kände inget positivt med den ceremonin som borde ha varit en stund fylld av glädje. Jag har även fått historier berättade för mig om dåligt bemötande, svek och dubbelmoral i samfund som min pappa och hans familj tillhörde när han var ung, och berättelser om hur kyrkan samarbetade med diktaturer i Sydamerika för att förtrycka och tortera människor under 70-talet. Allt detta har säkert påverkat mig.

Men min magkänsla som säger mig att jag inte kan lyssna eller delta i bön och predikningar, den är så stark och har funnits sedan jag var liten. Orden jag hör är för mig så ytliga, de är som en dansbandslåt som vill uttrycka känslor av sorg eller lycka och kärlek. De förenklar livet och känslorna. Jag föredrar musik och texter med äkta känsla – soul t.ex. och poesi av författare som inte säger rakt ut: så här är det! Utan gestaltar känslor, behov, tankar och önskningar på ett nyanserat och komplext sätt – eftersom livet är så. Jag gillar inte heller konst som direkt avporträtterar någon/något, utan jag vill få stanna upp vid ett konstverk och fundera – vad säger det mig, vad betyder det för mig? Då kan jag känna igen mig, och känna mig hemma.

20140319-193756.jpg

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

