Mitt val – allas val

Sommar 2013 039”Rösta med hjärtat”, sa jag till min unga frisör. ”Hur vill du att samhället ska se ut, för alla? Inte bara för dig själv.”

Det kändes bra att få diskutera politik dagen före valet med någon som känner sig osäker. Jag fick lyssna på vad det är som påverkar henne, och jag fick sätta ord på vad det är jag tycker är viktigt. Det viktiga för mig är inte fagra vallöften som t.ex. att man kommer att vända den nedåtgående trenden i skolan. Hur vågar man lova något sådant som troligen tar mycket längre tid än en mandatperiod? Vallöften som sedan inte infrias gör bara folk besvikna.

Det viktiga för mig är ideologier, idéer om hur vi vill organisera samhället, samvetsfrågor som handlar om hur vi vill ta hand om de svagaste i samhället, ska alla ha en dräglig tillvaro eller ska vi acceptera fattigdom i vårt rika land? Ska humanism och solidaritet vara vägledande i beslut som rör oss alla, eller ska egenintresse och konservatism få styra? Dessa övergripande principer är det jag ska rösta för idag. Små sakfrågor spelar ingen roll, och kanske får vi inte någon stark regering men jag måste tala om vilket sorts samhälle jag vill ha.

Min frisör röstar idag för andra eller kanske tredje gången. Hon har föräldrar som invandrat till Sverige från krig och förföljelse. Hon har politiskt aktiva familjemedlemmar, men själv känner hon sig osäker.  Kompisar säger si, andra säger så… Därför rådde jag henne att rösta med hjärtat. Jag tror nog att hon kommer göra det idag. Och jag också.

Det här inlägget postades i Känsloliv, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mitt val – allas val

  1. Ping: Lucka 7 – med hopp om ungdomen trots suddig framtid. | En stund på jorden

Kommentera

