Dilemman för en HSP

Börjar jag bli gammal? För gammal för att ändra på saker i livet? Stora saker som att byta jobb och bostad. Eller är det min högkänslighet som har blivit starkare med åren?
Förr tvekade jag aldrig att börja ett nytt spännande jobb eller att flytta. Jag tog gärna initiativet till att träffa nya människor eller resa till nya platser. Nu däremot blir jag trött efter dagens slut på mitt nya jobb, av långa timmar på ett nytt kontor med nya arbetskamrater i en ny stad. Jag känner mig besvärad och inte riktigt bekväm hemma hos särbon, trots att jag har tillbringat många helger där förut. Jag saknar min lägenhet i Stockholm, saknar mitt skrivbord, min dator och min soffa. Mest av allt saknar jag himlen utanför mina fönster, utsikten över Södermalm och Gröndal.
Jag väljer, trots denna saknad, att bo flera nätter i veckan hos min särbo, eftersom det bara är tio minuters cykeltur från jobbet. Att pendla nästan tre timmar om dagen känns inte som ett bra alternativ för mig, för när ska jag då få en stund över för att orka göra något annat?
Denna ambivalens känns jobbig. Jag önskar att jag kunde vänja mig snabbare vid min nya situation. Men kanske går det så trögt eftersom jag egentligen vill något helt annat med mitt liv. De senaste åren har jag upptäckt att jag mår bäst när jag får bestämma över min tid själv, jag trivs i enskildhet då jag kan läsa och skriva, och även måla. Denna kreativa sida har jag inte uppmuntrat tillräckligt hos mig själv förut, men nu skulle jag vilja göra det mer. Men då behöver jag tid! Tid som inte finns när jag har ett heltidsarbete. Jag behöver alltså minska mitt beroende av ekonomin som heltidsarbete ger. Allt detta snurrar i mitt huvud nästan jämt. På något sätt måste jag finna en lösning.

IMG_0007.JPG

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dilemman för en HSP

  1. Åsa skriver:

    Du kommer att hitta lösningar, jag lovar! Jag vet, jag tänkte precis som du. Till slut fanns det en lösning som jag inte riktigt tänkt på tidigare. Vi får höras vidare om du vill? Tycker om att ge till dem som vill förändra. Mitt nya liv rullar på nu med allt större hastighet men jag har lärt mig att bromsa när det går för fort! Kram

    Liked by 1 person

  2. Carina Gustafsson skriver:

    Kloka funderingar som jag oxå har. Vad är livets mening och hur ska jag göra för att nå dit och må optimalt bra!!? Svaret landar , som för de flesta tror jag, i att man måste sänka sin materiella standard och finna ett sätt att få försörjning genom att göra just något kreativt som man mår bra av. Men vad är då detta kreativa som kan förutom att hjälpa själen att må bra också betalar ens hyra?! Det går inte att stressa fram såna här lösningar. Jag tror att de kommer till dig successivt . Kram och tack för igenkännande läsning❤️👍😄

    Liked by 1 person

Kommentera

