”Alla behövs” bekant ansikte i moderaternas reklamvideo.

I dessa valtider får ni läsa ett inlägg som jag skrev tidigt i våras. Det passar bättre nu:

Moderaterna har gjort en film om företagande som heter Alla behövs. Jag blev tipsad om att den handlade om en väninna till mig. En thailändska som jag lärde känna när jag var hennes lärare i svenska för 9-10 år sedan. Vi blev goda vänner och jag lärde känna hennes barn och fick veta mycket om hennes bakgrund och orsak till varför hon kom till Sverige många år tidigare. Jag hälsade på henne på Koh Samui när hon bodde där en period.

Filmen visar min väninnas kiosk där hon säljer thai-mat. I filmen får moderaterna företagande att framstå så enkelt: bara man ser möjligheter kan man lyckas starta företag och anställa personer. Jag som vet bakgrunden vet att den här kvinnan har kämpat i cirka 20 år i Sverige, hon har arbetat många timmar över en vanlig heltid varje dag för att försörja sig och sina barn. Hon har inte fått anställning, för det är inte lätt att få jobb när svenskan inte riktigt håller samma nivå som inföddas, utan hon har varit tvungen att driva eget företag för att få någon inkomst alls. I perioder har hon inte haft någonstans att bo utom i en lånad kolonistuga, för det är svårt att få hyreskontrakt utan fast inkomst. Laga take away-mat i en vagn kan inte var den bästa arbetsmiljön, men för att hyra eller ta över en restaurangverksamhet behövs startkapital, och det är svårt att få lån utan någon säkerhet eller någon som går i godo för en. Allt detta är svårt för någon utan historia eller anknytning i landet.

I filmen tas inte svårigheterna upp, av naturliga skäl, och jag tror inte att moderaterna vet något om dem heller. Min väninna är så glad i filmen, som alltid, annars skulle hon inte ha lyckats så bra mot alla odds. Hon är stark, positiv och en fighter! Jag förstår att de valde henne till sin film.

När moderater och andra njuter av sin Phad Thai som de köpt billigt på vägen hem från jobbet, tänker de troligtvis inte på arbetsförhållandena för kvinnan som lagat maten, utan de minns nog sin semester på stranden i landet hon lämnat, på grund av ännu sämre förhållanden.

Vill ni titta på filmen, sök på ”Alla behövs” på YouTube! Jag kunde inte lägga länken till filmen här, för då får man en ny film från moderaterna varje dag :-(.

Det här inlägget postades i Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

Kommentera

