Mat och känslor under semestern.

Det har blivit mycket god mat och dryck under semesterveckorna. Vin, öl och efterrätter nästan varje dag, det är ju inte vad jag äter till vardags precis. Har tänkt att när jag börjar jobba blir det lättare att starta bättre vanor, som att inte äta socker och helst ingen mjölmat heller. Snabba kolhydrater, precis som socker, är inte bra för svängningar i blodsockernivån och påverkar även humörsvängningar, har jag märkt. När jag följde GI-diet för några år sedan märke jag hur mycket stabilare mitt blodsocker (=humör) blev. Det fick jag som bonus till viktminskningen kan man säga.
I sommar har jag läst och lärt mig ytterligare mycket mer om HSP (High Sensitive Personality) vilket jag tidigare förstått att jag är. (Se tidigare inlägg.) Och något som många rekommenderar HSP-personer är att äta mindre av socker och snabba kolhydrater. Vi pendlar mycket i humöret, starka känslor kommer snabbt och kraftfullt, och med bättre kost kan man motverka svängningarna lite. Detta bekräftar ju det som jag upplevde när jag följde GI-dieten, så jag tror att det vore bra för mig att tänka på vad jag äter i fortsättningen.

Denna semester har jag hunnit läsa, skriva och tänka mycket på mig och hur jag reagerar, ensam och i förhållande till min A. Vi har varit nästan hela perioden på samma plats, i vår stuga på landet, vårt första gemensamma hem, och jag har kunnat slappna av, vara här och nu, eftersom miljön varit densamma och intrycken inte varierat speciellt mycket. Vi har haft besök ibland men bara några få timmar eller dagar i taget. Vi har för första gången på våra dryga tre år tillsammans tillbringat dygnets alla timmar tillsammans under flera veckor. Det har prövat oss, våra känslor och vår relation förstås. Min högkänslighet är inte alltid lätt att förstå, ibland fattar jag inte själv vad som händer. Men det har varit nyttigt att vara här, jag har lärt mig mycket om mig själv och vad jag behöver. Jag mår bra av att få vara ensam då och då för att skriva eller måla. Jag brukar känna mig lättare efter en sådan stund. Så, rätt mat till kroppen, och kreativt skapande för själen kan vara något att komma ihåg i höst när det är mörkt och kallt.

20140801-180159-64919779.jpg

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Stakbron och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

