Rhododendron i blom.

20140616-201323-72803845.jpg

I våras när vi hittade vårt fritidshus på Hemnet och såg den fina sommarbilden i mäklarannonsen blev jag så förtjust. Den stora rhododendronbusken alldeles bredvid stugan var full med stora lila blommor.  Jag blev glad eftersom denna busksort alltid har haft en speciell plats i mitt hjärta. När jag var liten hade vi på tomten där jag växte upp stora rhododendronbuskar som blommade varje år lagom till min födelsedag. Min pappa tog för vana att fotografera mig vid de blommande buskarna på min födelsedag varje år. Vissa år, när sommaren kom sent, hade blommorna precis slagit ut, och andra somrar när värmen startat tidigt var blomningen nästan över. Men varje år blev det en fin sommarbild med mig klädd i fina favoritkläder. Nu på fredag fyller jag år igen, och ända sedan vi flyttade in i stugan i våras har jag sett fram emot min födelsedag och att få se den stora rhododendronbusken i full blom. Nu har det bara kommit fyra blommor på den! Tydligen är det en varannan-årsbuske, har jag fått höra nu, men hur kunde vi då ta kort av mig varje år med blommande buske? Min födelsedag var den dag på året när jag för en gångs skull hade huvudrollen hemma. Jag väcktes med sång, presenter och tårta på sängen, jag fick välja min favoritmat till middag, och jag klädde mig i fina, ibland nya, kläder och blev fotograferad av pappa. Alla andra dagar kände jag mig utanför och inte så viktig i min familj. Så det är fortfarande en viktig dag för mig.

Bilderna är från 1972 när jag fyllde sex, och 1978 när mina föräldrar hade varit i Kenya och jag hade en blus och örhängen därifrån. Jag fyllde tolv år.

20140616-203218-73938757.jpg

Det här inlägget postades i Känsloliv, Minnesbilder, Stakbron. Bokmärk permalänken.

Kommentera

