Om att skriva i 100 dagar. Blogg100/ dag 90

Idag är det dag 90 av utmaningens 100 – och jag har inte missat att skriva inlägg i bloggen en enda dag (bara ett som kom dagen efter, för att jag var ”dagen efter”, får skylla på jobbets aw). Det känns bra att klara den här utmaningen som jag gav mig själv för tre månader sedan. Jag hade aldrig bloggat innan, och hade inte trott att jag skulle börja heller. Men utmaningen passade mig, jag ville ju komma igång och skriva mer regelbundet. Mina inlägg har varierat i längd och innehåll, ibland är jag inte särskilt nöjd, ibland har jag bara lagt dit en bild eller länk för att göra dagens inlägg, men det tänker jag att man får räkna med bara för att klara de 100 dagarna i sträck.

Jag har ju nått mitt mål att komma igång att skriva mer regelbundet, och jag gillar det, mår bra av det t.o.m. Sedan är inte allt jag skriver om intressant för andra, det är jag säker på, men ibland verkar det som om mina texter glimmar till lite i läsattraktion. De dagar som läsarna klättrar uppåt i antal känns det naturligtvis extra roligt. Jag har försökt analysera vad det är som göra att vissa inlägg blir lästa av fler personer än andra, men har inget tydligt svar på det. Jag trodde nog att det skulle vara mer intressant att läsa mina kommentarer om aktuella händelser och politik, men det verkar inte vara så bland mina läsare iallafall. Fler verkar hitta till min blogg när jag skriver mer personliga texter, om mig och mina känslor.

En sak har jag verkligen lärt mig och det är att det är ingen idé att sätta rubriken förrän jag skrivit klart. Jag vet aldrig riktigt vad texten kommer att handla om när jag börjar skriva, eller jag tror att jag har en idé som jag börjar på, men sedan utvecklas den ofta till något annat. Men det gör inget, då spar jag den första idén till en annan dag, och så ändrar jag rubriken. Något jag börjat gilla starkt är att välja bilder till mina texter. Jag vill gärna hitta en bild som fångar något i texten. Bilden kan ju locka till läsning också, t.ex. på min facebook-sida där jag lägger en länk till dagens inlägg. Något som jag finner jättesvårt är att avsluta, skriva ett slut… (Bilden idag visar utsikten från mitt hotellfönster på min första skrivarkurs i Spanien.)

El Campello 004

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Om att skriva i 100 dagar. Blogg100/ dag 90

  1. Eva skriver:

    Var kan jag se antal läsare?
    Det skulle vara intressant!

    Gilla

Kommentera

