Miriam och Katitzi. #blogg100/ dag 69

Jag läste nyss ut Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Den väckte så mycket känslor, och minnen från 70-talet. Jag läste alla böcker om den romska flickan Katitzi när jag var barn, fast då kallade man henne zigenare. Så fort det gavs ut en ny var jag på biblioteket och lånade den, tills jag började få dem i present så jag kunde läsa dem om och om igen. Katitzi var min vän, min hjälte. Jag älskade henne och hennes familj: vackra, snälla, storasyster Rosa, bullrige pappa Taikon, och Lena och Paul, Katitzis syskon. En av böckerna handlar om hur Katitzi får berättat för sig om kriget och hur romerna behandlades i koncentrationslägren.

Katitzi

Boken om Miriam beskriver bl.a. också hur romerna behandlades  i koncentrationslägren, hur det gjordes medicinska experiment på barnen och hur tusentals gasades ihjäl under den s.k. zigenarnatten. Något som gjorde starkt intryck på mig var hur nazisterna inte särade på de romska familjerna när de satte dem i lägren, av någon anledning ville/vågade de inte tvinga isär män, kvinnor och barn, som de gjorde med judarna. Det kanske bidrog till att romerna faktiskt protesterade och kämpade mot SS när de skulle föras bort till gasugnarna. Nazisterna såg på judarna som de lägst stående människorna, men i lägren var romerna de allra mest föraktade av alla. Vem som helst kunde säga ”zigenarna är alla tjuvar, det vet man ju”. Och efter kriget när överlevande judar erbjöds ett skadestånd av Tyskland, blev inte romerna erbjudna samma sak, för ”de var alla kriminella”. Sverige ville inte ta emot dem som flyktingar och det dröjde ju länge innan de fick möjlighet till fast boende och skolgång, vet vi som har läst alla Katitzi-böcker. Och än idag anses de som kriminella av vissa, som Skåne-polisen, vilket är en skam.

Miriams bok. Blogg100/ dag 62.

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Miriam och Katitzi. #blogg100/ dag 69

  1. Ping: Feed-back! blogg100/ dag 91 | En stund på jorden

  2. Ping: Tema romer. Dag 39.  | En stund på jorden

Kommentera

