Barndomsminnen. Blogg100/ dag 66

.

20140509-134253.jpg

Minns ni den här lille krabaten? Han hette Bamsen och var ständig följeslagare till Lotta på Bråkmakargatan. Jag fick boken ”Visst kan Lotta cykla” när jag var ungefär lika gammal som Lotta i boken, ca 5 år, i början av 70-talet. Jag har fortfarande bilden i huvudet av hur Bamsen satt fastklämd på pakethållaren på den stora damcykeln som Lotta lånat i smyg av grannen Tant Berg, när hon inte fick följa med syskonen ut och cykla.
Jag gillade Lotta på Bråkmakargatan. Jag förstår nu långt efteråt att jag kunde känna igen mig i henne. Jag var också yngst i familjen och kunde inte alltid följa med på allt mina syskon gjorde. En gång sprang de hem till en granne för att titta på Tintin på TV, vi hade bara ettan fortfarande och filmen skulle visas på tvåan, och jag var så ledsen för att jag inte fick följa med.
Jag känner också igen mig i Lottas humör. Hon var ofta arg och kände att ingen förstod henne, precis som jag när jag var liten. Lotta hittade en vän i Tant Berg, hos henne fick Lotta vara sig själv, arg eller inte. Jag hade nog också mått bra av en Tant Berg när jag växte upp.

Det här inlägget postades i Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

