HSP – jag? #blogg100/ dag 57

Jag har haft en dröm sedan jag var ung – att bli författare och sitta på en ö i Medelhavet och skriva, njuta av värmen med utsikt över bergen och havet. En sida av mig längtar efter denna självvalda ensamhet, medan en annan sida av mig vill att det händer saker ofta. Jag vill ha action, och få vara bland människor som bekräftar mig. Jag drömde ju också om att bli utrikeskorrespondent och att få bevittna världshändelser på nära håll. Jag har tidigare inte fått ihop dessa två sidor av mig sjäv. Förrän det senaste året, när jag råkat komma över artiklar och böcker om HSP, högkänsliga personer. Jag började förstå varför jag känner som jag gör, mycket fick jag förklarat. En del sidor har säkert förstärkts av miljön jag växte upp i. Jag kanske kunde blivit lite annorlunda med en annan familj, men så är det ju för alla, både miljö och arv/gener påverkar oss. Här en till artikel som jag känner igen mig i, tex:

”Vi högkänsliga tar in så mycket intryck att vi kan koppla ihop till synes olika saker, vilket gör oss kreativa och fulla av idéer. Samtidigt kan vi bli överbelastade av alla intryck, för vi har mycket tunnare filter. Vi har ett stort behov av att dra oss undan – att vila från allt, smälta intrycken och hinna tänka efter. Vi är alltså sällan rappa i käften, men får vi tänka en stund har vi ofta bra saker att säga. Vi har svårt för ytliga konversationer och uppskattar mer djupa samtal, vilka vi snabbt kan gå in i om vi hittar rätt person.”

http://aspekt.nu/2013-03-21/hogkanslig-personlighet/

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

