Världsfrånvända, svårförståeliga människor. #blogg100/ dag 55

När jag åker bil, som passagerare, är jag ofta tyst för det är ett sådant skönt tillfälle att sitta och fundera. En gång när jag var ca åtta år och hade åkt med min faster, kommer jag ihåg att hon berättade för mina föräldrar när vi kom fram att jag var så tyst i bilen. Så är det fortfarande, och häromdagen när vi kom in till Stockholm med bil och jag satt och tittade ut på folk som promenerade i försommarvärmen, kunde jag inte låta bli att reflektera över den blandade befolkningen som finns i stan, som i alla storstäder. Folk från hela världen som gjort detta land till sitt. För mig är det så naturligt och skönt att vi kan leva tillsammans. Jag kom att tänka på sverigedemokrater och nazister som vill ”bevara Sverige svenskt”. Var bor de? Inte kan de bo i storstäder där det så länge varit självklart med människor med olika ursprung. Bor de alla på landet? Isolerar de sig långt från tättbefolkade områden? Hur kan de vara så verklighetsfrånvända? Jag förstår dem inte!

Sedan läste jag denna intressanta DN-artikel av Karin Bojs, vi stammar ju alla från invandrare! ”Det är värt att påminna om, när nazister står på gator och torg och skriker om vad som är ”ursvenskt”.”

20140427-214821.jpg

Det här inlägget postades i Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Världsfrånvända, svårförståeliga människor. #blogg100/ dag 55

  1. Stefan skriver:

    Jag håller med föregående talare!

    Liked by 1 person

Kommentera

