Högkänslighet del 2. #blogg100/ dag 54

När man är högkänslig märker man lätt av stämningen i ett rum, uppfattar undertryckta känslor hos människor och man är bra på att leva sig in i andras situationer har jag läst och det stämmer bra på mig. När jag var liten led jag fruktansvärt av att se min pappa bli arg och irriterad, men försöka dölja det. Han kunde muttra och fnysa utan att tala om vad det var som störde honom så. Jag kände hans ilska i luften, jag riktigt led för jag visste inte vad jag skulle göra för att göra honom glad. Och det värsta av allt var att övriga i familjen inte verkade märka någonting alls. Jag kokade inombords av ilska för att de andra var så okänsliga och inte hjälpte till att göra pappa glad. De fortsatte bara med sig och sitt, som om ingenting var fel. Själv ville jag bara vara till lags och få honom glad och nöjd igen, men oftast visste jag inte hur.

Jag har fortfarande svårt för människor som håller inne med sina känslor, som trycker ned dem och/eller låtsas som de inte finns. Jag blir alltid osäker i deras sällskap. Jag vet ju inte vad de känner, vad det beror på, eller om jag kan påverka dem på något sätt. Det är så mycket lättare med människor som uttrycker vad de tycker och känner och står för det, så slipper jag undra och känna ansvar för deras välmående.

Jag har också en stark instinkt. Jag har aldrig tidigare velat tro att det varit något annat än slumpen som gjort att jag kunnat förutse händelser. Eftersom jag inte alls är vidskeplig så har jag velat förklara det med rationella förklaringar. Men sedan jag läst om högkänsliga personer, så har jag börjat erkänna för mig själv att jag faktiskt kan känna på mig mycket som ska hända. Och det är ju inget vidskepligt med det, utan jag känner bara så lätt av människors känslolägen och kan utifrån det förstå vad de ska göra. Det har hänt flera gånger när en pojkvän, eller dejt, gjort slut på vårt förhållande/vår träff, så har jag kunnat räkna ut vad han ska säga innan han öppnat munnen. Till och med av hans sms kan jag uttolka vad som komma skall. Jag trodde först att det var något jag utvecklat genom att leva med en lögnare i flera år, men jag tror att känsligheten fanns redan innan.  Det kanske är det man kallade ett sjätte sinne förut.

Man blir väldigt trött av att ta in många intryck och känslor hela tiden, så ibland blir jag utmattad fast jag inte borde, kan man tycka. Det är något jag börjat lära mig hantera, men mer om det en annan dag.

Bild

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Högkänslighet del 2. #blogg100/ dag 54

  1. Ping: Blöta brallor och högkänslighet. Dag 9 | En stund på jorden

Kommentera

