Högkänslighet. #blogg100 /dag 53

För snart två år sedan läste jag den här artikeln i DN. http://www.dn.se/livsstil/halsa/med-sinnen-kansliga-for-allt/  Då gick det upp ett ljus för mig, vilken aha-upplevelse jag fick! Jag hade alltid känt mig annorlunda, ansetts som överkänslig, och inte känt att jag passat in någonstans, och speciellt inte i min ursprungsfamilj. Men jag hade inte förstått att det gick att förklara detta karaktärsdrag. Jag skaffade boken ”Drunkna inte i dina känslor – en överlevnadsbok för sensitivt begåvade” av journalisten Maggan Hägglund och företagskonsulten Doris Dahlin direkt, för jag behövde förstå mer. Det kändes så skönt att veta att många med mig upplever samma sak och jag fick tips på hur man kan hantera sin högkänslighet. Framförallt fick jag bekräftelse, jag är sådan, oavsett vad andra tycker, så kan jag inte ändra mig i denna aspekt.

Ett av mina tidiga minnen från lekskolan, där jag gick tre timmar om dagen när jag var sex år, är att jag inte kunde förstå varför jag inte var som alla andra. Jag kunde ligga och fundera när jag skulle sova på hur det kom sig att jag var annorlunda. Jag kunde inte sätta ord på hur jag var annorlunda, det var bara en känsla jag hade. Denna fundering har naturligtvis kommit tillbaka många gånger i livet, men att en sexåring skulle behöva fundera på det är hemskt tycker jag. Jag hade ingen som kunde bekräfta mig, att jag var bra som jag var. Oftast var mina känsloutbrott bara till besvär och ignorerades helst, tills de gick över.

Nu kan man läsa lite här och där om högkänslighet. Det är bra eftersom jag fortfarande kämpar med att förstå mig själv, men också med att få andra att förstå, eller åtminstone acceptera, hur jag är. Att jag skriver om mig och mina känslor är också ett sätt att förstå dem, jag har hela mitt liv skrivit dagbok i perioder, och då har det handlat om vad jag känner, mer än vad jag gör. Jag hittade den här bloggen som är bra om man vill förstå mer. tuvaforumblogg.blogspot.se

 

 

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Högkänslighet. #blogg100 /dag 53

  1. Ewa skriver:

    Oj, jag kände inte ens till begreppet högkänslighet. Oerhört intressant, skulle gärna vilja höra mer vid tillfälle. Tack för stt du delar med dig! Kram.

    Liked by 1 person

  2. Ping: Blöta brallor och högkänslighet. Dag 9 | En stund på jorden

Kommentera

