Skrivande i generna. blogg100/ dag 51

En dag följde jag med min faster till Riksarkivet som ligger vid Västerbrons norra fäste. Hon ville visa mig allt material som hon tillsammans med sin syster lämnat in för bevarande. Det mesta är från deras pappa, min farfar. Farfar var pastor och missionär men framförallt skribent, både anställd av olika tidningar och frilansande. Allt han någonsin skrev sparade han i en massa klippböcker. Alla artiklar, tal, predikningar och mycket annat sparade han i sitt eget arkiv, mycket välorganiserat. Han skrev allt på en Remington skrivmaskin som han fick 1925 av sin fru, min farmor, inför deras resa till Belgiska Kongo.

Min faster berättade hur hon kunde höra knattrandet från skrivmaskinen både morgon och kväll, farfar var mycket flitig och ville vara först med att publicera aktuella artiklar. Han kunde skicka iväg min faster på möten där hon skulle anteckna vad som sas och bestämdes, och så skrev han snabbt ihop ett referat som trycktes i någon av lokaltidningarna. Han skrev också reportage från sina år i Kongo och berättelser för ungdomstidningen. Flera berättelser var minnen från Paris där han och farmor var tillsammans innan de for till Afrika.

Jag ska gå tillbaka till Riksarkivet och läsa hans texter i lugn och ro. Remington-maskinen kan jag titta på hemma, för den har jag fått ärva.

20140422-220257.jpg

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

