Helgledig- Blogg100/dag 44

Nu börjar påsken. När jag var liten betydde det att jag och mina kompisar, barn i grannskapet, ritade och målade påskbilder och la i en kaffepanna. Vi klädde ut oss till påskkärringar med kjol, sjalett och målade prickar i ansiktet och på skärtorsdagen eller påskaftonen gick vi runt till alla grannar och önskade glad påsk. Vi fick godis och ibland mynt att lägga i kaffepannan. En del var generösa och gav oss varsin hel chokladkaka, andra var grinigare och ville knappt öppna dörren för oss. När vi kom hem räknade vi pengarna och åt upp godiset. Vi hade roligt åt detta i flera dagar. Något annat minns jag inte från påsken. 

Nu är påsken för mig endast några extra lediga dagar, precis som julen. Jag ser fram emot helgerna för att få njuta av ledigheten, inget annat. När min son var liten engagerade jag mig mer vid jul och påsk. Då ville jag ju ge honom någon känsla av högtid och traditioner, men det fastnade inte särskilt starkt hos honom, tror jag, han säger iallafall att han inte bryr sig så mycket. Helger är till för barnen känns det som för mig. Kanske när min son får barn själv blir det viktigt igen.  

Jag skulle vilja säga att helger och högtider är till för att umgås med sina nära och kära – och det är så för mig nu när jag har valt mina kära själv.Bild

Det här inlägget postades i Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

