Ensam i världen. Blogg100/ dag 43

Att låta sig ledas blind, att överlämna sig till någon annan, känns helt omöjligt för mig. Särskilt till någon jag inte känner väl eller litar på. Jag måste ha makten och kontrollen, det är bara jag som kan ta hand om mig. Det fanns ju ingen som förstod mig, som skyddade mig när jag var liten, inte ens min mamma som jag var så beroende av. Jag lärde mig tidigt att jag var ensam i världen.

När jag var på Skrivarsafari, en skrivarkurs på Fridhems folkhögskola, förra sommaren gjorde vi en övning som jag inte klarade att delta i. Den gick ut på att låta sig ledas, med ögonbindel, av en kamrat runt i parken. De andras berättelser efteråt om hur det var att famla fram i blindo fick mig att minnas den återkommande dröm med panikkänsla som jag haft sen jag var barn/ung. Jag brukade vakna, eller nästan vakna, ur en mardröm och allt var svart, jag kunde inte se något alls, jag kände mig jagad, var tvungen att jaga bort skräcken och se att där inte fanns något farligt; jag famlade runt i mitt sovrum och letade efter lysknappen, i panik. Allt försvann när jag lyckades tända. Jag kom aldrig på att tända den närmaste sänglampan, utan famlade och snubblade tills jag hittade knappen vid dörren. Detta hände i något slags halvvaket tillstånd. Jag hade en känsla av panik. Jag kände mig jagad, utlämnad, utestängd.

Jag har inte drömt så på flera år nu. Jag hann bli 45 år innan jag träffade någon jag kan lita på. Jag var inte säker från början, men allteftersom har jag förstått att jag kan lita på min A. Jag vågar hänge mig och kan även låta mig ledas utan att få panik.   Bild

 

 

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ensam i världen. Blogg100/ dag 43

  1. Ping: Återkommande mardröm. Blogg100/ dag 96 | En stund på jorden

  2. Ping: Frånvaro. Dag 5 | En stund på jorden

  3. Ping: Mardröm. Dag 19.  | En stund på jorden

Kommentera

